V Ä L K O M M E N   T I L L 

UTVECKLINGSRÅDET 2021

1 9 - 2 0   M A J   V I A   M I C R O S O F T   T E A M S

Utvecklingsrådet är vårt årliga event där vi bjuder in alla kunder för att ta del av pågående produktutveckling och ge oss återkoppling på kommande fokusområden. 

Nytt för i år! Årets Utvecklingsråd är uppdelat på en heldag fokuserad på Momentum PM och en heldag på Momentum RC. På så sätt kan kunder som har båda produkterna delta på alla pass utan att missa någon information.

Du hittar både tider och agenda för respektive dag längre ner på sidan. Då platserna bokas upp snabbt, skicka gärna in din anmälan redan idag.

 

Dag 1: Framtidens fastighetssystem | Länk till Microsoft Teams

Dag 2: Framtidens energiuppföljning | Länk till Microsoft Teams

Boka plats här!



Tack så mycket! 

 

Du kommer inom kort få en bokningsbekräftelse
till den anmälda mailadressen.

Vi ses på eventet!

Sorry, this event is full
Sorry, this event is canceled
Sorry, this event is no longer available

Svar på frågor

Under årets Utvecklingsråd fick vi in väldigt många frågor som vi inte hann svara på under eventet. Vi vill såklart svara på alla frågor som vi får in och har därför samlat ihop dem och besvarat de här nedan. 

 

Kommer man att kunna välja integreringar via processkartan tex Creditsafe? 

Den version vi släpper i september kommer inte innehålla några integrationer mot kreditupplysningstjänster. Den typen av integrationer är däremot högt prioriterad i utvecklingsplanen och är något vi kommer ha stort fokus på att leverera. Det är ännu för tidigt att säga exakt hur de kommer integreras i processen men det är sannolikt att kreditupplysningen kommer få ett eget steg i processen och kommer därigenom hanteras i processeditorn.  
 

Hur fungerar det med mäklarmodulen och infoga ritningar etc som man idag gör i marknadssystemet PM4? 

Information i annonserna för lediga objekt görs genom annonsinformation som man kopplar till valda delar av fastighetsstrukturen. Vi har i September ingen funktionalitet för att specifikt hantera planritningar. 
 

Önskvärt att man även kan granska annonsen på engelska 

Vi har ett begränsat stöd för fler språk i PM Mina sidor där centrala delar av gränssnittet går att ha i olika språk. Däremot saknar vi språkstyrning på andra delar av uthyrningsprocessen som i t.ex. annons och objektinformation, avtal, benämning av statusar m.m. Att erbjuda fullständigt språkstöd för alla delar av systemet är ett väldigt stort arbete som vi delar upp i mindre beståndsdelar och prioriterar separat.  
 

Kivra? 

Vi har undersökt möjligheter till integrationer med Kivra för att hantera meddelanden och det är något som vi ser som önskvärt.  
 

Kommer ni utveckla funktioner i Marknadssystemet?  

Ja, vi kommer fortsätta utveckla viss funktionalitet kring marknadssystemet men huvudfokus ligger på uthyrningen i PM5. Takten på utvecklingen kommer därav att sjunka på marknadssystemet och höjas ytterligare på uthyrningen.  
 

Kan ni säga vad som saknas i nya uthyrningen idag som finns i marknadssystemet? 

Den version av uthyrning vi släpper i september blir startskottet för en intensiv period av fortsatt utveckling av ny funktionalitet. Det slutgiltiga målet är inte att bygga ett nytt marknadssystem och vi vill därför undvika den typen av jämförelser. Med det sagt så har vi några fokusområden: 1. systemstöd för sökandekrav, kreditupplysningar, intyg m.m, 2. systemstöd för visningar samt 3. bevakning och sökandeprofiler.  
 

Angående nya Uthyrningen. Reagerar på att ni sa att inga förslag skickas. Innebär det att hela sökprofilen och möjlighet till bevakning slopas? På de flesta andra sidor/branscher som Blocket, Hemnet, bilföretag kan man göra urval och skapa bevakningar för det man söker för att slippa gå in flera ggr per vecka och kolla. Menar ni att Momentum går ifrån detta helt i nya uthyrningen eller missuppfattade jag? 

Den första versionen av uthyrningen vi släpper i september kommer inte innehålla sökprofiler, bevakningar eller förslag. De här punkterna finns däremot med i planen för kommande utveckling! Vi ser stor potential till förbättring kring hur Marknadssystemet hanterar önskemål & bevakningar idag och vill bygga en bra grund innan vi lanserar det mot de sökande. 
 

Marknadssystemets kvarlevnad? Kommer det att stängas ned? Tidsplan? Är det ett val för oss kunder att gå in i uthyrningen i PM eller kommer alla kunder som har marknad idag att flyttas in i PM? 

Marknadssystemet kommer finnas kvar och det är troligen många år kvar innan en nedstängning blir aktuell. En bra jämförelse är resan med PM4 mot PM5 som pågått i många utan att vi valt att sätta något datum där PM4 “stängs”. Vi hoppas att alla kunder ser fördelarna med både PM5 och uthyrningen och av den anledningen väljer att gå upp i dessa moderna plattformar. 
 

Är allt fördefinierat eller finns det stora möjligheter till att designa själv? 

Tillgängliga dashboards kan man filtrera men inte byta ut de visuella komponenterna. För övriga rapporter kan man designa själv hur man vill att rapporten ska se ut med kolumn/rader samt grupperingar och filter. 
  

Kan man veta exempelvis hur många inglasade balkonger vi har om det finns registrerat i PM? 

Ja, så länge det finns upplagt i PM5 som en underhållspost på objektet så kan det också summeras i BI 
  

Kan man använda kartan och filtrera på områden? 

Ja, kartan kan både filtreras på områden och kan nyttjas för att borra sig ner i strukturen  
Område --> Fastighet --> Datatransaktioner 
  

Kan man se HLU i underhållet? 

Ja, både orsak och modell går att filtrera på, dvs det går att särskilja periodiskt underhåll från HLU. 
  

Ni använder Microsofts kartor? Hur tänker ni där med Shrems II?

Ja, utvecklingsverktyget bakom BI använder en avskalad version av BING maps som ägs av Microsoft. 
Kartfunktionaliteten kräver endast positionering av longitud / latitud och inga personuppgifter. 
  

För genomförd felanmälan, beräknas dagar efter att leverantör markerat som utförd eller efter att vi avslutat order? Det kan ofta gå ett par dagar emellan. 

Ja, vi mäter tiden det tar att åtgärda en felanmälan från det att order kommit in i PM tills att leverantör markerar utförd, dvs det spelar ingen roll att ni avslutar ärendet några dagar senare. Detta medför att det blir korrekt att jämföra arbete utfört av intern personal ( handläggare  ) med externa leverantörer. 
  

Kan man få med kostnader från ekonomisystemet i fastighetskortet? 

Nej, vi har i dagsläget ingen integration mot något externt ekonomisystem. 
  

Går det att koppla mot ett externt kundnöjdhetssystem så att det skulle synas på fastighetskortet? 

Nej, vi har i dagsläget ingen integration mot något externt kundnöjdhetssystem. 
  

Har PM någon modul för att mäta kundnöjdhet efter tex serviceanmälan? 

Inte i dagsläget, men något som ligger nära vårt funktionsområde CRM som just nu är under utveckling. 
  

Finns det i utvecklingen att BI uppdateras oftare än 1 gång per dygn? 

Nej, som det ser ut bedömer vi att 1 gång / dygn är tillräcklig för den målgrupp som primärt nyttjar BI. Dvs jobba med nyckeltalsuppföljning kräver inte fler uppdateringar / dygn. 
  
Går det att lägga till information i fastighetskortet? Tex komplettera med kostnader som idag inte går att importera? 
Nej, fastighetskortet kan endast läsa data som hämtas från PM5. 
 

AGENDA

Dag 1: 
Framtidens fastighetssystem

ONSDAG 19 MAJ

09:00 – 10:00 Nyheter & lanseringar under året
Vi inleder Momentums utvecklingsråd 2021 med ett gemensamt pass där
vi berättar om vad som händer på Momentum, spännande lanseringar
samt annan aktuell information.

Med: Gustav Bouvin, affärsområdeschef PM

10:15 – 12:00 Preview! Nya Uthyrningen i PM5
Vi visar upp en förhandstitt på den nya uthyrningen i PM5. Vi tittar på kundresan för en sökande och hur annonser, intresseanmälningar och
andra centrala delar i uthyrningsprocessen hanteras i PM5.

Med: Rusmir Crnojevic, produktägare PM5 och Eric Hoyles, produktägare PM Mina Sidor/Uthyrning

13:00 – 14:00 Omvandla data till insikter med BI
Vi visar hur Momentum BI omvandlar data till intressanta och värdefulla insikter om fastighetssystemets olika processer. Med fokus på benchmarking och nyckeltal belyser vi nyttan och värdet av att kunna ”mäta för att veta” för olika roller och ansvarsområden i fastighetsbolaget.

Med: Mattias Liljemid, produktägare BI och Eric Hoyles, produktägare PM Mina Sidor/Uthyrning

14:15 – 15:30 Kommande fokusområden för produktutveckling
Ta del av våra kommande fokusområden tillsammans med en
panel från Momentum. På passet diskuterar vi bland annat
CRM-funktionalitet, ”mobile first-tänk” samt ”big data”.

Med: Mattias Liljemid, produktägare BI; Eric Hoyles, produktägare PM Mina Sidor/Uthyrning; Rusmir Crnojevic, produktägare PM5 och Gustav Bouvin, affärsområdeschef PM

Dag 2:
Framtidens
energiuppföljning

TORSDAG 20 MAJ

09:00 – 09.30 Välkommen till Utvecklingsrådet
Vi inleder dagen med ett gemensamt pass där
vi berättar om vad som händer på Momentum RC, kommande lanseringar
samt annan aktuell information.

Med: Jonny Thor, produktägare RC; Andreas Kahr, Affärsområdeschef RC och Henrik Dahlberg, teamchef Momentum RC

09:30 – 10.00 Nyheter i Momentum RC
Vi visar och berättar om de senaste produktnyheterna under året som gått.

Med: Jonny Thor, produktägare RC; Andreas Kahr, Affärsområdeschef RC och Henrik Dahlberg, teamchef Momentum RC

10:00 – 10:45 Lansering! Nya avläsningsappen 
Momentum har utvecklat en helt ny och lättanvänd app för insamling av mätdata. Nu visar vi upp det nya gränssnittet och hur er personal på fältet använder appen.

Med: Jonny Thor, produktägare RC; Andreas Kahr, Affärsområdeschef RC och Henrik Dahlberg, teamchef Momentum RC

11.00 – 12.30 Kommande fokusområden
Ta del av våra kommande fokusområden tillsammans med en
panel från Momentum. På passet diskuterar vi bland annat
ett nytt rapportkoncept, API:er och tjänster.

Med: Jonny Thor, produktägare RC; Andreas Kahr, Affärsområdeschef RC och Henrik Dahlberg, teamchef Momentum RC

FÖRELÄSARE

Gustav Bouvin

Affärsområdeschef PM

Eric Hoyles

Produktägare PM Mina Sidor/Uthyrning

Andreas Kahr

Affärsområdeschef RC

Jonny Thor

Seniorkonsult

Mattias Liljemid

Produktägare Momentum RC

Rusmir Crnojevic

Produktägare Momentum PM5

Henrik Dahlberg

Teamchef Momentum RC

Richard Durlow

VD

När, var och hur? 

 

Anmälan och deltagande är helt kostnadsfritt och gäller för befintliga kunder. Anmälan är öppen fram till den 18 maj
Kan du inte delta? Eventet spelas in och delas med alla anmälda dagen efter eventet. 

När?

19-20 maj 2021

Var?

2 dagar via Microsoft Teams

Hur?

Länk till eventet skickas ut dagen innan

Dagar

00

Timmar

00

Minuter

00